15 potravín, ktoré sa neoplatí kupovať BIO

6982796539_e92a75af18_b

Biopotraviny kupujeme najmä preto, lebo obsahujú menej chémie a pesticídov ako bežné potraviny. Ak sa na nich robia postreky, mali by byť pre ľudí úplne neškodné.

Kupovanie plodín s nálepkou BIO má zmysel vtedy, ak máme v úmysle konzumovať aj šupku, prípadne šupku nemajú – teda napríklad citróny, jahody či jablká. V prípade nasledujúcich plodín je to však úplne zbytočné.

1. Avokádo

Toto exotické ovocie sa obvykle ani nepestuje inak ako bio. Avokádo rastie na strome a nezvyknú ho napádať choroby. Avokádo sa však postrekuje, aby vydržalo cestu až na náš stôl. Ani to nám nemusí robiť starosti, keďže šupka z avokáda sa neje a pesticídy pod ňu nepreniknú. Avokádo je výborným zdrojom zdravých tukov a vitamínov.

2. Kukurica

Konvenčne pestovaná kukurica má veľmi nízke hodnoty pesticídov, preto sa jej netreba báť. Kukurica je skvelým zdrojom vlákniny, vitamínov a minerálov.

3.  Ananás

Toto ovocie má hrubú šupku, ktorá chráni jedlé vnútro pred pesticídmi. Preto sa netreba obávať kúpy obyčajného ananásu. Obsahuje veľa vitamínu C a látku bromelaín, ktorá pomáha štiepiť bielkoviny a pomáha aj pri zápaloch v tele.

4. Hrášok

Ak plánujete jesť hrášok aj so strúčikmi, určite si vyberte ten, ktorý sa pestuje ekologicky. Vylúpaný sladký hrášok však obsahuje také malé množstvo pesticídov, že to ani nestojí za zmienku. Hrášok nám prospieva najmä svojim obsahom vlákniny a bielkovín. Pre vegetariánov je doslova superpotravinou.

5. Sladké zemiaky

Keďže rastú pod zemou, netreba sa ich báť, ani keď nie sú bio. Sladké zemiaky pestované konvenčným spôsobom obsahujú len stopové množstvo pesticídov. Zdravotné výhody sladkých zemiakov tento mierny nedostatok prevyšujú. Obsahujú veľa karotenoidov, vitamínu A a ďalších veľmi potrebných látok.

6. Melóny

Melón, alebo červenú dyňu chráni veľmi hrubá šupa, cez ktorú pesticídy neprenikajú. Pokiaľ si nechcete pochutiť na melónovej kôre, melóna sa nebojte. Aj keď nie je bio. Jeho veľkou výhodou je vysoký obsah vody a málo kalórií, ale obsahuje aj veľa vitamínov.

Melóny celkovo obsahujú málo škodlivín. Platí to aj pre iné druhy- žlté melóny, gália a cantaloupe.

7. Špargľa

Táto lahôdková zelenina, inak príbuzná cesnaku a cibule, sa takme vždy pestuje ako BIO. Netreba ju totiž veľmi postrekovať, keďže jej sezóna trvá veľmi krátko. Špargľa je skvelým zdrojom vlákniny, ale aj vitamínov A, C, E a K. Obsahuje tiež kyselinu listovú, veľmi dôležitú látku pre obnovu buniek v tele.

8. Kapusta

Kupovanie bio kapusty je strata času a peňazí. Aj úplne obyčajná kapusta z obchodu obsahuje veľmi málo pesticídov, ktoré sú navyše iba na vrchných listoch. Tie sa však nejedia.

Kapusta obsahuje vlákninu a podľa niektorých štúdií prospieva pri prevencii rakoviny hrubého čreva. Obsahuje vitamíny A a K.

9. Mrkva

Bio mrkva má jedinú výhodu v tom, že ju netreba zbavovať šupky. Šupka konvenčne pestovanej mrkvy obsahuje stopy pesticídov, ale po olúpaní je úplne bezpečná. Mrkva je skvelým zdrojom antioxidantov a vitamínu A.

10. Karfiol

Aj karfioly, ktoré dostávajú postrek, obsahujú len veľmi málo, alebo žiadne pesticídy. Bieleho príbuzného brokolice stačí pred jedením dobre umyť a namiesto varenia ho radšej pripraviť na pare. Zachová si tak viac výživných látok- vlákninu, kyselinu listovú, draslík a zlúčeniny síry, ktoré pomáhajú nášmu telu zbavovať sa škodlivín.

11. Baklažán

Pesticídy, ktoré sa používajú pri pestovaní baklažánov neostávajú na plodoch. Baklažán preto stačí umyť a je to úplne bezpečná voľba. Baklažány obsahujú najmä vlákninu, draslík, horčík a nálož antioxidantov. Tie nás chránia pred starnutím a niektorými chorobami.

12. Grep

Cez hrubú šupu grapefruitu sa pesticídy a postreky nedostanú. Bez obáv si tak môžeme vychutnať tento zdroj vitamínu C, vlákniny a kyseliny listovej. Červené a ružové grepy navyše obsahujú lykopén, ktorý chráni bunky pred poškodením.

13. Kiwi

Toto chlpaté ovocie netreba kupovať bio. BIO kiwi je tak trochu podfuk, keďže pri jeho pestovaní sa pesticídy používajú len zriedka. Kiwi je skvelým zdrojom vlákniny a vitamínu C, ktorý prospieva prirodzenej imunite.

14. Cibuľa

Aj keď sa pri pestovaní cibule používajú pesticídy, ich úroveň je v cibuli veľmi nízka. Množstvo pozostatkov týchto látok je v cibuli nižší ako v ostatných plodinách. Cibule sa preto netreba báť ani vtedy, keď nie je bio. Je to skvelý zdroj vitamínov a nenahraditeľná surovina v kuchyni.

15. Huby

Šampiňóny a hlivy rastú v prostredí, kde k nim nemá prístup nič, čo by im mohlo škodiť. Nie je teda potrebné používať na ne žiadne chemické prostriedky. Huby však do svojich plodníc nasávajú škodlivé látky z prostredia, takže huby z lesa sú potenciálne škodlivejšie, než tie, čo vyrástli v sterilnom prostredí.

Huby sú bohaté na vlákninu, vitamín B a ako jeden z mála rastlinných zdrojov obsahuje aj vitamín D.

You Might Also Like