6 dychových cvičení, vďaka ktorým porazíte stres

Skoro každý človek sa v dnešných časoch sťažuje na neustály tlak a stres, ktorý z neho vzniká. No namiesto toho, aby sme proti tomu niečo urobili, len pribúdajú ťažké povzdychy a mrzuté slová. V boji proti stresu pritom stačí len málo. Chvíľka zastavenia a relax v podobe krátkych a jednoduchých cvičení urobí niekedy viac, ako dovolenka. Takto si totiž zvyknete robiť pauzu počas každého dňa a voči negatívnym vplyvom budete bojovať dlhodobo a teda úspešnejšie.

Ešte pred cvičením

Zostava šiestich dychových cvikov vám nebude trvať viac ako šesť minút. Na jej skladbe spoločne pracovali inštruktorka jogy, psychologička a špecialistka na dychové cvičenie. Tieto tri ženy upozorňujú najmä na to, že by ste sa pred cvičením mali upokojiť. Premýšľajte nad jednotlivými úkonmi a zlepšite tak ich účinok. Okrem zníženia hladinu stresu môže pozitívne ovplyvniť aj vysoký tlak a prekonať tak môžete aj pocit úzkosti.

1, Rovnomerné dýchanie

Jednotlivé cviky môžete postupne praktizovať naraz v jednom súbore alebo potom cvičte len jeden z nich, ale precízne, aby vám dokázal dobre pomôcť. Začíname úkonom, ktorý je vhodný aj pre začiatočníkov. Stačí sa na chvíľku upokojiť a dýchať nosom, zatiaľ čo budete postupne počítať do štyroch. Pri výdychu opäť počítanie zopakujte a robte tak dovtedy, pokiaľ nepocítite jasné upokojenie. Keď už budete mať dlhšiu prax, postupne predlžujte intervaly nádychov a výdychov až do šiestich alebo ôsmych počítaní. Toto sa podarí najmä ľuďom, ktorí sa venujú aj cvičeniu jogy.

2, Technika dýchania do brucha

Vďaka tomuto cvičeniu upokojíte frekvenciu vášho tepu, znížite krvný tlak a pomôžete aj vašej chrbtici. To správne dýchanie totiž zahrňuje hlboké nádychy do brušnej časti. Začnite tak, že si položíte jednu dlaň na hrudník a druhú na žalúdok. Postupne sa nadychujte nosom a počítajte pomaly do šesť až desať. Cvičenie opakujte do desiatich minút. Ideálne je napríklad v nárazových stresových situáciách ako sú skúšky v škole alebo porada v práci.

3, Alternatívne dýchanie cez nos

Tento cvik je už pre pokročilých cvičiteľov. Nemali by ste ho však praktizovať pred spaním, pretože vás dokáže povzbudiť tak, ako šálka silnej kávy. Ideálny je v čase, keď ste skončili pracovné povinnosti a potom ešte potrebujete energiu na starostlivosť o domácnosť. Alebo keď aj máte chvíľku voľna v práci a viete si nájsť pokojné miesto, venujte ho práve tejto regenerácii. Usaďte sa do meditačnej polohy. Najprv si pravým palcom stlačte pravú nosnú dierku a hlboko dýchajte len ľavou. V polovici cvičenia si prstenníkom upchajte ľavú dierku a pustite pravú. Pokračujte teraz dýchaním na tejto strane.

4, Osvieženie mozgu

Ďalší skvelý zdroj energie. Tento navyše osvieži aj vaše myslenie a výborný je aj pre kreatívnych ľudí. Cvik je najnáročnejší spomedzi tejto šestice, no po chvíľke praktizovania sa ho naučíte ovládať. Urobte hlboký nádych cez nos a potom veľmi rýchlo vydýchnite taktiež cez nosné dierky. Opakujte to desaťkrát dookola.

5, Postupná relaxácia

S týmto cvičením sa veľmi dobre bojuje proti pocitu úzkosti. Takto môžete poraziť aj fóbie a uvoľniť sa v náročných situáciách. Cvik môžete robiť aj v sede a na akomkoľvek mieste. Jeho kúzlo spočíva v tom, že musíte postupne napnúť a uvoľniť svaly v celom tele. Začínajte po skupinách od prstov na nohách a potom prechádzajte cez lýtka, brucho, ruky, hrudník až po oči. Nadýchnite sa a v tom momente na tri sekundy napnite svaly v tej časti tela, ktorú precvičujete. Potom vydýchnite a uvoľnite sa. Po cvičení sa budete cítiť sviežejšie a pokojnejšie.

6, Vizualizácia za pomoci ďalšej osoby

Ideálnou alternatívou je, ak pri tomto cvičení s vami pracuje odborník, ktorý vás postupne uvádza do tejto pokojnej polohy a pomáha vám úplne sa uvoľniť. Ľahko si však môžete pomôcť aj samé. Stačí len zavrieť oči, zhlboka dýchať a mysľou sa presunúť na miesto alebo do situácie, ktorá vo vás vyvoláva pozitívne emócie. Môže to byť nejaký moment vo vašom živote, človek, s ktorým sa cítite dobre alebo obľúbené miesto, na ktoré sa často vraciate. Dôležité je úplne sa uvoľniť a nevnímať počas cvičenia ruch okolia. Hĺbkovo sa zregenerujete a načerpáte tak množstvo nových síl. Takáto vizualizácia je dokonca účinnejšia ako spánok.

zdroj:http://diva.aktuality.sk/clanok/41922/6-dychovych-cviceni-vdaka-ktorym-porazite-stres/

You Might Also Like