Alzheimerova choroba a demencia – ide týmto ochorením prechádzať?

How-To-Prevent-Dementia-770x402

Väčšina z nás verí, že demencia je choroba, ktorej sa v starobe nevyhne nikto z nás. Hoci sa vcelku bežne vyskytuje u ľudí nad 65 rokov, nemusí sa brať ako súčasť staroby. V skutočnosti ide malými zmenami v životnom štýle demencii predísť. A rovnako je to aj s Alzheimerovou chorobou. Existuje totiž veľa činností a potravín, ktoré podporujú kognitívne schopnosť človeka, teda myslenie, a udržujú ho konštantné aj v starobe. Akou cestou sa teda vydať, aby sme sa v starobe týmto ochorením vyhli?

Zmeny v jedálničku
Ak vás nič nemôže donútiť k tomu, aby ste sa vzdali nezdravých jedál, ako sú hamburgery, sladené limonády, sladkosti a iné, možno vás presvedčí fakt, že jedlo, ktoré prijímate, veľmi ovplyvňuje aj funkciu mozgu. Nedávna štúdia zistila, že strava bohatá na tuky a kalórie bola jedným zo spúšťačov Alzheimerovej choroby. V ďalšej štúdii sa ukázalo, že ľudia s nezdravým jedalníčkom (postaveným predovšetkým na živočíšnych tukoch) mali až dvojnásobne zvýšené riziko vzniku demencie oproti ľuďom, ktorí mali vyvážený jedalníček.

Demencia sa často spája aj s obezitou, a preto ak chcete mať zdravý mozog aj v starobe, stavte na vyvážený jedalníček plný čerstvých zdravých potravín.

Image1-65-768x512
Pridajte do svojho jedalníčka ovocné a zeleninové šťavy, ktoré obsahujú vitamíny podporujúce funkciu mozgu.
Vitamíny a minerály
Vitamíny sú pre ľudský organizmus potrebné predovšetkým pre jeho správne fungovanie, mozog nevynímajúc.

vitamín B

Lekári tvrdia, že zvýšený príjem vitamínu B3 dokáže oddialiť demenciu. Tento vitamín sa bežne vyskytuje v mäse, káve, čaji a strukovinách. Podobne pôsobí aj vitamín B12, ktorý nájdeme v makrele, syroch a vajciach. V prípade, že preferujete vegánsku stravu, mali by ste tento vitamín doplniť umelo, či do jedálnička zaradiť sójové výrobky a cereálie obohatené o B12.

vitamín K

Ďalším vitamínom, ktorý dokáže potlačiť Alzheimerovu chorobu, je vitamín K. nález ho v špenáte, keli, brokolicu a kapusta. Odporúčaná denná dávka je jedna šálka tejto zeleniny.

vitamín D

Lekári tvrdia, že demencia sa začne prejavovať skôr u ľudí, ktorí trpia deficitom vitamínu D. Ten, ako je známe, získavame z pobytu na slnku. V tele vitamín D produkuje chemické látky, ktoré stimulujú funkciu buniek v mozgu. Okrem slniečka môžete do jedálnička zaradiť tiež makrelu, lososa, tuniaka, mandľové a sójové mlieko, alebo huby.

železo

Nedostatok železa môže viesť k postupnej deštrukcii mozgových buniek a podporiť tak prejavy demencie. Pre doplnenie tohto minerálu by ste v jedálničku nemali zabúdať na fazuľu, listovú zeleninu a červené mäso. Je potrebné ho však udržať v potrebnej hladina. Neplechu totiž spôsobuje aj vysoké množstvo železa v tele.

prawn-662566_960_720-1-768x395
Morské plody a ryby sú skvelou potravou pre mozog.
Na čo v jedálničku nezabúdať
Existuje mnoho potravín, ktoré podporujú mozgovú činnosť. Medzi ne patrí napríklad ovocné a zeleninové šťavy. Dôležité sú aj ryby, predovšetkým morské (makrela, losos, tuniak), ktoré obsahujú omega-3 mastné kyseliny chrániace mozgové bunky pred poškodením. Ďalej je vhodný olivový olej, celozrnné výrobky a kuracie mäso.

Pri korenení obmedzte soľ a cukor, ktoré zvyšujú riziko vzniku týchto ochorení. Skôr sa zamerajte na bylinky, ktoré majú opačný účinok. Vhodná je kurkuma, šalvia, alebo škorica.

Obmedzte červené mäso aj mäso všeobecne. Do jedálnička by malo zaradiť maximálne 3-4 krát týždenne.

Trénujte mozog
Rovnako ako každá iná časť vášho tela, aj mozog potrebuje byť fit. Doprajte mu preto každodenné stimulácie. Je vedecky dokázané, že ľudia pracujúci kognitívnym spôsobom (zapájajú do svojej práce mozog) majú oveľa nižšie riziko demencie. A ako podporiť mozgovú činnosť? Učte sa novému, treba jazyku. Hrajte na hudobný nástroj, vďaka čomu sa zvýši vaše kapacita mozgu. Lúštite krížovky a rébusy a meditujte.

Image2-60-768x512
Šport a meditácie je skvelé nielen pre vaše telo, ale aj pre správnu funkciu mozgu.
Buďte zdravý
Zdravie sa netýka len ľudskej schránky, ale aj duševnej. Preto sa snažte vyhýbať stresu. Viac sa smejte a buďte na miestach, kde vám je dobre. Doprajte si dostatočný prísun spánku, nezabúdajte pravidelne cvičiť. A hlavne sa vyhnite návykovým látkam, ako sú cigarety a alkohol.

Mať zdravé telo vedie k zlepšeniu všetkých jeho funkcií, vrátane mozgovej činnosti. Ak budete žiť zdravým životným štýlom, nemusíte sa mentálneho ochorenia v starobe báť.

Zdroj

Vyspite sa kráľovsky! :) NovýNábytok.sk

You Might Also Like