Čas na výmenu pneumatík: Toto vám pri ich kúpe možno zabudli povedať!

Tento článok môže byť užitočný každému majiteľovi auta, alebo tomu, kto zabezpečuje sezónnu výmenu pneumatík. Výber správnych pneumatík totiž môže byť rozhodujú nielen v prípade kritických situácií v cestnej premávke, ale zároveň sú potrebné aj pre pre správnu funkčnosť vášho vozidla. Zlý výber pneumatík, len tak naslepo môže byť veľkou chybou. Práve preto sa tento článok pred zimnou sezónou rozhodne oplatí prečítať.

Čo znamenajú označenia na pneumatike?

pnematiky1

Tire Size

To je najdôležitejší parameter. Prvé číslo v indexe označuje šírku pneumatiky v milimetroch, druhévýškový profil –  hodnota je vyjadrená v percentách a označuje pomer medzi výškou bočnice pneumatiky (miesto, kde čítame rozmer pneumatiky) a šírky chrániča.

Napríklad 195/65 R15 znamená, že šírka pneumatiky je 195 mm, výškový profil je 126,75 mm (65% šírky) a písmeno R označuje radiálnu konštrukciu pneumatiky (diagonálne sa dnes už vyskytujú len veľmi zriedkavo). Číslo 15 označuje priemer ráfika pre inštaláciu na disky . Priemer je vyjadrený vpalcoch.

Niekedy údaj o výškovom profile chýba (napr. 195 R15, čo znamená, že jeho hodnota je vyššia ako 80%, ide o pneumatiky označené ako full-profil a takýmito pneumatikami sú vybavené najčastejšie dodávky a niektoré typy nákladných vozidiel.

Index alebo faktor zaťaženia

Označuje sa číslom od 0 až po 130, ale najbežnejšie je rozmedzie od 71 do 110. Každému číslu je priradená konkrétna hodnota maximálneho zaťaženia pneumatiky vyjadrená v kilogramoch alebo britských librách (napríklad maximálna nosnosť 515 kg predstavuje 1135 libier). V praxi to znamená, že ak má pneumatika uvedený záťažový index 82 znamená to, že maximálna záťaž jednej pneumatiky nesmie byť väčšia ako 475 kg.

Záťažový index, kg
71 345
72 355
73 365
74 375
75 387
76 400
77 412
78 425
79 437
80 450
81 462
82 475
83 487
84 500
85 515
86 530
87 545
88 560
89 580
90 600
91 615
92 630
93 650
670 94
95 690
96 710
97 730
98 750
99 775
100 800
101 825
102 850
103 875
104 900
105 925
106 950
107 975
108 1000
109 1030
110 1060

Index rýchlosti

Označený písmenami latinskej abecedy. Uvádza maximálnu rýchlosť konkrétnej pneumatiky. V tomto bode by ste mali byť obzvlášť opatrní. Nesmú sa totiž montovať pneumatiky s rýchlostným indexom, ktorý je nižší ako ten, ktorý odporúča výrobca. Rýchlostný index sa musí zvoliť vždy v súlade s odporúčaniami výrobcu. V prípade nerešpektovania tohto odporúčania riskujete svoju bezpečnosť.

Index rýchlosti / rýchlosť, km / h / rýchlosti míľ / h
B / 50/31
C / 60/37
D / 65/40
E / 70/43
F / 80/50
G / 90/56
J / 100/62
K / 110/68
L / 120/75
M / 130/81
N / 140/87
P / 150/93
Q / 160 stotinu
R / 170/106
S / 180/113
T / 190/118
H / 210/130
V / 240/150
W / 270/168
Y / 300/186
ZR / 240+ / 149+

Označenie RF (Reinforced)

Tento údaj nás informuje o vystužení kostry pneumatiky, čo je dôležité najmä v prípade pneumatík pre úžitkové vozidlá. Vystužená pneumatiku má totiž väčšiu kapacitu zaťaženia. Význam je podobný, keď sú pneumatiky označené skratkou XL. Ďalšie označenia vystuženej pneumatiky s ktorými sa môžeme stretnúť – EXL, RFD, REF, REINF.

Označenie asymetrických pneumatík

Tieto pneumatiky majú odlišný dezén chrániča na oboch stranách. Na bočnici pneumatiky sú preto uvedené informácie o správnej montáži takýchto pneumatík. Najčastejšie sú označenia: inside, interior alebo side facing inwards– všetky tieto označenia znamenajú, že sa táto bočnica pneumatiky montuje v smere dopravného prostriedku.

Označenia outside, exterior, side facing outwards, mount this out side– znamenajú, že sa táto bočnica pneumatiky montuje v smere dopravného prostriedku tak, aby bola viditeľná zvonku.

Pneumatiky so smerovým dezénom

Tie majú na plášti názorné označenie Rotation a šípku, ktorá naznačuje smer točenia.

rotation

Optimálne podmienky na prevádzku pneumatiky


zimne

M+S (z ang. Mud and Snow) = blato a sneh), používa sa na označenie zimných alebo celoročných pneumatík.

Of as – Pneumatiky na celoročnú prevádzku

Aw – akékoľvek počasie

Aquatred, Aquacontact (príp. symbol v podobe dáždnika) – špeciálne pneumatiky do dažďa

Ikona v tvare snehovej vločky – špeciálne pneumatiky pre náročné podmienky v zime (sneh a ľad)

Ak sa však na pneumatikách nenachádzajú žiadne z týchto označení znamená to, že pneumatika je vhodná na použitie len v lete.

Dušová alebo bezdušová pneumatiky

TL-bezdušová pneumatika, TT– dušová pneumatika. Ak sa stretnete s ozančením ULW ide o pneumatiky s ultraľahkou konštrukciou.

Certifikácia pneumatiky

certifikat

DOT – informácie o tom, že pneumatika zodpovedá požiadavkám vydaným Americkým dopravným úradom. V prípade Európy by sme našli označenie EHK.

J3EX – kód výrobcu a závodu, z ktorého pneumatika pochádza.

Posledné štvorcíslie označuje dátum výroby pneumatiky.  4208 znamená, že pneumatika bola vyrobená v 42. týždni roku 2008

Ukazovateľ opotrebovania

indikator

TWI (Tread Wear Indicator – ukazovateľ opotrebovania). Tento údaj je veľmi dôležitý, pretože ukazuje prípustné opotrebovanie chrániča pneumatiky. Ak je chránič opotrebovaný tak, že dosahuje úroveň označenia znamená to, že je dosiahnutá hĺbka 1,6 mm a že ďalšia prevádzka pneumatiky môže byť nebezpečná.

Ukazovatele opotrebenia nájdeme na pneumatike najčastejšie ako výstupky na periférnej línii pneumatiky (je ich 6). Keď sú výstupky zarovnané do jednej roviny, pneumatiku by ste mali vymeniť. Niektoré modely majú dokonca na periférnej línii sadu čísiel ktoré označujú výšku dezénu. Opotrebením sa čísla postupne mažú.

Maximálny tlak

Maximálny tlak hustenia za studena. Obvykle sa uvádza v librách na štvorcový palec (1PSI=0,0069 MPa), alebo v jednotkách Bar, ktoré sa prakticky rovnajú jednotkám Atmosféra.

Index trakcie

Môže byť označený písmenami A – veľmi dobrý, B-stredný alebo C-vyhovujúci. Ide o výsledok testovania na špeciálnom prístroji (špeciálna testovacia technika, ktorá hodnotí kvalitu brzdenia).

Index teploty

Teplotný index (A – veľmi dobrý, B – stredná, C – vyhovujúce).Tento ukazovateľ meria odpor pneumatiky pri vysokých teplotách. Čím vyššie skóre, tým menej pneumatika mení svoje vlastnosti pri zahriatí. Testy sú vykonané v laboratóriu na špeciálnom stojane.

Farebné línie, bodky a čiarky na pneumatikách sú dôležitými označeniami z hľadiska výrobcu a pracovníkov v závode

Run-Flat

Ak nájdete na pneumatike toto označenie znamená to, že pneumatika dokáže na istý čas fungovať normálne aj pri strate tlaku. Určitý čas teda môžete jazdiť napríklad s prepichnutou pneumatikou.

zdroj: https://www.drive2.ru/b/1024941/

You Might Also Like