Máte zvýšený cholesterol? Porazte ho týmito radami!

1

Jedna z chorôb, ktoré sa začali viac objavovať až v posledných rokoch. I keď niektorí odborníci varujú pred spojitosťou zvýšeného cholesterolu a srdcovocievnych chorôb, druhá skupina sa rovnako silným hlasom ozýva s výskumami, podľa ktorých sa infarkt ani mozgová príhoda nemôžu spájať s týmito ťažkosťami. Nech je pravda na ktorejkoľvek strane, vysoké čísla v kolónke zlého cholesterolu určite nie sú priaznivým znamením pre náš organizmus. Aj kvôli tomu by ste mali vyskúšať rokmi overené triky, ktoré vám pomôžu vrátiť jeho stav do normálu.

1. Nestresujte sa

I keď dodržiavate správnu životosprávu a váš jedálniček neobsahuje ani gram mastného mäsa a vyhýbate sa sladkostiam, nič z toho nebude fungovať, pokiaľ budete neustále v nervom vypätí. Veľký stres a časté rozčuľovanie sa má totiž na zvyšovanie cholesterolu väčší vplyv ako ostatné faktory. Snažte sa preto zostať v pokoji, nenechajte sa vytočiť maličkosťami a myslite najmä na svoje zdravie. Pomôže vám to nielen s cholesterolom, ale aj s inými ochoreniami.

2. Schudnite

Ak máte väčšiu nadváhu, toto bude prvá rada, ktorú si vypočujete od lekárov. Kilogramy navyše totiž spôsobujú aj zvyšovanie nepriaznivého cholesterolu. Zamyslite sa preto aj nad zmenou stravovania, no aj na častejšom pohybe. Snažte sa vyhľadávať možnosti, kde komfortnú alternatívu vymeníte za náročnejšiu verziu, ktorá vám pomôže spáliť nejaké kalórie. Dbajte aj na správne rozdelenie jedla počas dňa. Hlavné je mať kvalitné raňajky a nevynechať ani obed, či večeru.

3. Zbavte sa fast foodových jedál

Ktoré sú nielen peklom zdravého stravovania, ale zároveň aj najväčším nepriateľom cholesterolu. Pokrmy sa kvôli rýchlej príprave najčastejšie upravujú vyprážaním, obsahujú veľa tukov a zásobujú nás len minimom užitočných látok. Do tejto kategórie môžete pokojne zaradiť aj snacky v podobe čipsov, krekrov, chrumiek a slaných orieškov. Namiesto toho si nakúpte radšej sušené ovocie alebo ochutené mini sucháriky, ktoré vám tiež pomôžu zahnať hlad a budú pre vaše zdravie prospešnejšie.

4. Banány, citróny a grep

Z ovocia najideálnejší pomocníci, ktorý vám pri pravidelnej konzumácii odstránia váš problém. Každé ráno by ste si mali vytlačiť pol citróna do vlažnej vody a následne ju vypiť. Vhodné je zostaviť si raňajky, ktoré by obsahovali aj ovocný šalát. Jeho hlavnými zložkami by mali byť práve banány a grep. Oslaďte si ho radšej medom, ako cukrom, aby ste dopriali telu len to najlepšie. Večer by ste si potom k televízoru mali vziať namiesto pochúťok práve očistený grep a skonzumovať aspoň polovicu z neho. Striedať ho môžete každý druhý deň s pomarančmi, ktoré majú taktiež pozitívny vplyv na cholesterol.

5. Nízkotučné výrobky a celozrnný chlieb

Veľké množstvo tukov prijímame aj prostredníctvom mliečnych výrobkov. Ak konzumujete často jogurty, smotanu a holdujete maslovým nátierkam, vyhľadajte vo všetkých prípadoch zdravšie nízkotučné alternatívy. Úplne by ste mali obmedziť aj oleje a uprednostniť by ste mali len olivový. Zmena by mala nastať aj pri pečive a bielom chlebe, ktoré by ste mali vymeniť za celozrnné výrobky. Celkovo by ste mali ubrať aj z prípravy jedál zahusťovaných múkou. Vyberte si zdravšie prírodné polievky a aj v prívarkoch používajte na zahusťovanie radšej postrúhaný zemiak.

6. Čaj z veroniky lekárskej

Bylinka, vďaka ktorej sa vám už do pár týždňov zníži hladina cholesterolu. Nemôžete to však s jej užívaním preháňať. Odporúča sa piť iba pol litra odvaru za deň. Ten pripravíte pomocou jednej lyžice rastliny na dva deci horúcej, nie však vriacej vody. Nechajte lúhovať maximálne dve minúty, inak bude mať nepríjemnú chuť a nebudete ho vedieť vypiť.

7. Mrkva a čili papričky

Na desiatu alebo olovrant by ste mali zjesť denne aspoň dve nastrúhané mrkvy. Pre lepší efekt si ich pokvapkajte citrónovou šťavou, budú sa vám zároveň lepšie konzumovať. Dobrou správou je, že pomôcť vám s cholesterolom môžu aj pikantné jedlá. Musia byť však dochutené iba čili papričkou, ktorá výrazne znižuje jeho hladinu v krvi.

8. Vlákniny a sója

Obe tieto zložky na seba účinne viažu zlý cholesterol. Nemali by preto taktiež chýbať vo vašom jedálničku. Sóju konzumujte radšej formou bôbov, z ktorých môžete robiť tak chutnú polievku, ako aj zaujímavé nátierky. Naopak, úplne by ste mali vynechať mastnejšie druhy orechov a mak.

9. Nekombinujte alkohol s ťažkými jedlami

Pretože ten na seba dokáže naviazať veľa cholesterolu, ktorý potom neodchádza z tela von, ale usádza sa v krvi a zhoršuje nám zdravotný stav. Ak si chcete doplniť večeru z mastných pokrmov nejakým prípitkom, vyberte si radšej víno alebo pivo, ktoré pomôže rýchlejšiemu tráveniu.

10. Žihľavový čaj

Táto rastlina celkovo čistí našu krv od všetkých škodlivých látok. Výborne znižuje aj hladinu neprospešného cholesterolu. Aj v prípade tohto čaju si však dávajte pozor na frekvenciu jeho pitia. Týždenne môžete mať maximálne tri šálky odvaru. Je totiž dosť silný a ak k nemu pridáte aj iné čaje, môže vám spôsobiť mnoho komplikácií.

zdroj:www.diva.aktuality.sk

You Might Also Like