Prečo nejazdiť v zime na letných pneumatikách?

YnlokrP

Veľa motoristov rieši dilemu, či si kupovať zimné pneumatiky. Existuje niekoľko dobrých dôvodov, prečo nejazdiť v zime na letných pneumatikách.

Veľa motoristov rieši dilemu, či má obúvať na svoje auto zimné pneumatiky. Pre niektorých je to otázka ceny, niektorým sa to iba nechce riešiť. Prečo by sme nemali jazdiť v zime na letných pneumatikách a ako sa zlepšia jazdné vlastnosti auta s odpovedajúcimi pneumatikami?

Prezuť, alebo neprezuť?

„Zimné pneumatiky sú zbytočné, veď jazdím iba po meste.”

„Potrebujem dojazdiť letné gumy, na budúci rok si už chcem kúpiť nové.”

„Nemám peniaze na to, aby som ich míňal za zimné pneumatiky.”

To je iba niekoľko argumentov, s ktorými ste sa už iste stretli. Veľa vodičov sa pochopiteľne snaží na prevádzke auta čo najviac ušetriť, ale pneumatiky by nemali patriť do tejto skupiny. Je to totiž jediný styčný bod medzi vozidlom a cestou, na ktorom závisí vo veľkej miere naša bezpečnosť, takže by sme nemali dôležitosť pneumatík podceňovať.

Veľa vodičov rieši dilemu

Veľa vodičov rieši dilemu, či majú prezuť na zimné pneumatiky. Foto: Maxpixel

Existujú dva zásadné rozdiely medzi letnými a zimnými pneumatikami.

• Hĺbka dezénu

Kým na letných pneumatikách je podľa legislatívy prípustná minimálna hĺbka dezénu 1,6 mm, na zimných je stanovená na 3 mm. Aj kvalitné letné pneumatiky s hlbokým vzorom ale majú pri použití v zimných podmienkach výrazne horšie vlastnosti ako priemerné zimné pneumatiky.

• Zloženie

Na výrobu zimných pneumatík sa používajú špeciálne mäkšie zmesi s vyšším podielom siliky, naopak zmes, z ktorej sa vyrába letná pneumatika, je tvrdšia.

Všetky pneumatiky nie sú rovnaké

Vzhľadom k tomu, že sa letné pneumatiky používajú v odlišných klimatických podmienkach, je tiež zloženie zmesi iné než na zimných pneumatikách. Pri poklese teplôt pod hranicu +7 °C letná pneumatika výrazne stráca svoje vlastnosti. Tuhne a jej priľnavosť k povrchu tak klesá.

Rovnaké je to aj v prípade, keď v lete dojazďujete zimné pneumatiky. Zníži sa priľnavosť, predĺži sa brzdná dráha (hlavne na mokrej vozovke) a zvyšuje sa opotrebovanie behúňa. Kvôli tomu sa zvýši spotreba paliva až o niekoľko desatín litra na 100 km.

Výroba gumárenských zmesí je skutočná alchýmia, napríklad výrobca pneu Goodyear mieša zmes až z 30 rôznych prísad. V Continentale zasa každý rok musia pripraviť viac ako 10 000 zmesí, z ktorých len tie najlepšie sú nakoniec použité na pneumatiky Continental.

Jadz

Jazda v zime má svoje špecifiká, na ktoré nie sú letné pneumatiky konštruované. Foto: Maxpixel

Čo hovorí zákon

Zákon o cestnej premávke stanovuje povinnosť používať zimné pneumatiky v období od 15. novembra do 31. marca, ak je na ceste súvislá vrstva snehu, ľadu alebo námraza, prípadne ak možno vzhľadom na poveternostné podmienky predpokladať, že k takejto situácii počas jazdy skutočne dôjde.

Každá pneumatika je primárne určená do úplne iných klimatických podmienok a v dôsledku nevhodného obutia auta vám hrozí zvýšené riziko dopravnej nehody. S výberom vám môžu pomôcť každoročne zverejňované testy pneumatík.

Používanie zimných a letných pneumatík teda nie je výmyslom výrobcov na zvýšenie predajov, ako si myslí stále dosť motoristov, ale prostriedkom, ktorý výraznou mierou môže prispieť k tomu, aby ste do cieľa svojej cesty došli načas a v poriadku.

 

You Might Also Like